کد مطلب:313963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

خطبای جشن درگاه
در سالروز تولد حضرت اباالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام، كه تاریخ آن طبق تحقیق شمس العلماء صدرالمحققین آیةالله سید ناصر حسین ملقب به سر كار ناصرالمله (ره) 4 شعبان می باشد، خطبا و وعاظ عالیقدر در مراسم جشنی كه به همین مناسبت برقرار می شود به ایراد نطق و سخنرانی می پردازند.

اولین خطیب این جشن آیةالله مولانا حافظ كفایت حسین (قدس سره) بود. پس از وی مولانا سید كلب حسین (طاب ثراه) خطیب بی نظیر به ایراد سخنرانی می پرداخت. پس از وفات ایشان، آقای شریعت مولانا سید كلب عابد تا پایان عمر شریف خویش این محفل را اداره می كرد و الآن برادرش دكتر كلب صادق و دیگران، این مجلس را اداره می كنند.

اولین پنجشنبه ی ماه قمری در اصطلاح شهر لكنهو و هند نوچندی نامیده می شود. به مناسبت این روز شیعیان لكنهو و اطراف آن برای زیارت به درگاه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام می آیند.



[ صفحه 306]



رفت و آمد زائرین از بعد از نماز صبح شروع می شود و تا نصف شب جمعه ادامه می یابد. نوچندی اولین پنجشنبه ی ماه قمری بالخصوص در ماه رجب و ذی الحجة بین زوار مشهور است به مناسبت این دو روز جمع بسیاری از مردم در درگاه مجتمع می شوند و از راههای دور و نزدیك به غرض زیارت و برآورده شدن حوائج فردی خود به این درگاه می آیند. در عهد نواب «اوده» همه ی آنها مرتبا برای زیارت به این درگاه می آمدند.

به مناسبت اولین پنجشنبه ماه رجب و ذی الحجه هیئتهای مذهبی همراه «علم مبارك» در مراسم شركت كرده و سینه زنی و نوحه خوانی می كنند.

در لكنهو، اولین هیئت سینه زنی و ماتم داری در زمان نواب نصیرالدین حیدر به توسط شهید محمد حسین دایر گردید كه الآن به نام انجمن (دسته) (شاه انس و جان) نیز در زمان نواب واجدعلی شاه سنه ی 1852 م در محله ی رستم نگر، دائر گردید كه نامش (دسته ی عباس علیه السلام) بوده و الآن به نام (انجمن قمر بنی هاشم علیه السلام) مشهور و معروف است.



[ صفحه 309]